A hle – i to je marnost.

Pomyslel jsem si: Vzhůru, měl bych vyzkoušet radovánky! Užij si přece blahobyt! A hle – i to je marnost. (Kazatel 2:1)

Na královských palácích bývali někdy profesionáové, kteří měli krále a jeho rodinu bavit, měli za úkol obstarávat veselí. Nemáme napsáno, že by Šalomoun měl nějakého profesionálního královského šaška, ale zřejmě měl dost příležitostí bavit se a smát se či také pozorovat lidi, kteří se smějí a pozorovat je také, jak se tváří, když už utichne vtipkování a veselí:

O smíchu jsem řekl: Pomatenost! O radovánkách: K čemu to? (Kazatel 2:2)

Ale to nebylo všechno. Šalomoun se pokusil ten smích ještě vylepšit tak, jak to dnes dělají v hojné míře i mnozí lidé kolem nás.

Rozhodl jsem se holdovat vínu, ačkoli mé srdce tíhne k moudrosti, a že se chopím té pomatenosti, dokud nezjistím, co dobrého pod nebem mají lidští synové z toho, co konají ve vyměřených dnech svého života. (Kazatel 2:3)

Šalomounův život nebyl jen moudrost a nepředstavitelná krása duše, jak si to možná většinou lidé myslí, ale v jeho životě byla také tragédie spočívající v oddálení od živého Boha, Hospodina. A knihu kazatel jsme si ukázali právě v tomto světle, v tom jeho zapomnění na Hospodina. Potvrzuje nám to svým způsobem i ta jeho formulace "pod nebem", k níž se tu a tam vracíme jako k charakteristickému vyjádření toho Šalomounova odpadnutí.

Proto jsem podnikal nemálo věcí: Vystavěl jsem si paláce, vysázel jsem si vinice. Zakládal jsem parky a zahrady, plnil je stromy s rozličným ovocem., zřídil jsem si i vodní nádrže pro zavlažování lesních porostů. (Kazatel 2:4-6)
 
Rozmach Šalomounova díla v té jeho době si asi vůbec neumíme představit. Bylo to něco tak velkolepého, tak nedostižného, že celý tehdejší svět byl naplněn zprávou o slávě a velikosti tohoto díla. A nešlo tu jen o bohatství, které by mu umožňovalo dělat mnoho věcí. Nebylo to všechno postaveno pouze "na majetkové potenci", nýbrž byla tu zřejmá právě ta Šalomounova mimořádná Bohem daná moudrost. Už třeba architektonická a technická úroveň všech těch jeho staveb byla na tehdejší dobu mimořádně vysoká. Každý, kdo má domek, nebo se podílí na správě nějakého objektu ví, že to není žádná maličkost, udržovat v chodu nějaký jeden dům. Tím obtížnější je to pak, když jde o celý komplex domů, když jde o rozsáhlé objekty. Následující kazatelova poznámka nám potvrzuje také Šalomounovy organizační schopnosti pro provozní zajištění všeho toho, co vymyslel a postavil:

Pořídil jsem si otrokyně a otroky, měl jsem dostatek domácí čeledi. Vlastnil jsem stáda dobytka i ovcí, měl jsem jich víc než v Jeruzalémě kdo dřív. Shromáždil jsem stříbra i zlata hromady, poklady králů, poklady mnoha krajin. Opatřil jsem si zpěváky a také zpěvačky, lidských rozkoší jsem užil s množstvím konkubín. Stal jsem se slovutným a předčil jsem všechny, kdo byli v Jeruzalémě přede mnou; má moudrost mi stále byla po boku. V ničem, co si žádaly mé oči, jsem jim nebránil, svému srdci jsem neodepřel žádnou radost a mé srdce se radovalo ze všeho, za čím jsem se pachtil, a to byl můj podíl ze všeho mého pachtění. pohlédl jsem na všechno, co bylo mýma rukama vykonáno, na své klopotné pachtění,a hle, všechno je pomíjivost a honba za větrem, a žádný užitek z toho pod sluncem není. (Kazatel 2:7-11)

Tak nevím, jestli si někdo ze současných amerických nebo západoevropských milionářů může dovolit tolik, jako si mohl dovolit Šalomoun. Jistý rozdíl je pochopitelně v technickém zázemí, v technických možnostech. Ale Šalomoun měl týchž pět smyslů, jako mají lidé dnes, takže jeho život byl z toho hlediska vnitřního prožívání zcela rovnocenný jako je život všech lidí v současnosti. Momentální praxe těchto mimořádně bohatých lidí na celém světě ovšem dokazuje, že bohatství ani zdaleka nepřinese člověku to, po čem ve svém nitru touží, co jeho nitro potřebuje, aniž si to ten člověk uvědomuje. Jestliže se běžný člověk pro něco rozhodne, po něčem zatouží a začne si to opravdu moc přát, tak musí např. několik měsíců nebo i několik roků šetřit. Nebo si musí leccos odepřít, nebo musí více pracovat. A tak jeho život je vlastně zaplněn tou touhou, která jej motivuje pro další dny, pro další práci, aby dosáhl svého dílčího cíle který před sebou vidí. Když jej pak konečně dosáhne, nějakou dobu se z něj velmi těší. Ale zcela přirozeně se za určitou dobu objevuje další nový motiv, který postupně docela přehluší to potěšení z věci již dosažené (pokud její hodnota setrvává).

Bohatý člověk, který bez velké námahy ihned má všechno, po čem zatouží, si mnohem dříve uvědomí, že to uspokojení z dosažení materiálních hodnot je jen velmi krátkodobé. Majetný člověk, se totiž nemusí příliš mnoho namáhat, aby dosáhl té které vytoužené věci, nebo nějakého kýženého zážitku. A proto v jeho životě docela brzy může scházet právě ta motivace. Ta doba mezi vznikem a zráním nějakého přání a mezi jeho splněním je tak krátká, že vlastně život je pak naplněn takřka pouze těmi touhami. Jejich naponění Jsou jen pomíjející zážitky, které nepřinesou člověku samotnému, jako vnitřnímu samostatnému duševnímu subjektu, docela nic. A právě v tom je tragédie lidí zaměřených především nebo snad pouze na majetek či na materiální věci nebo na smyslové zážitky.


J. Vernon McGee