Miluje-li kdo svět, není láska Otcova v něm.

„Miluje-li kdo svět, není láska Otcova v něm“ (1J 2,15). Světáckost není ani tak věc aktivity, jako postoje. Křesťan se nemusí účastnit pochybných světských programů a míst a přitom může stále tento svět milovat, protože světáckost je záležitost srdce. Křesťan může natolik milovat svět a jeho věci, že nebude milovat Otce.

Světskost neovlivňuje jen vaši lásku k Bohu; působí i na váš postoj k Boží vůli. „Svět pomíjí i jeho chtivost, ale kdo činí vůli Boží, zůstává na věky“ (1J 2,17).

Konat Boží vůli je radost pro ty, kdo žijí v Boží lásce. „Jestli mne milujete, dodržujte má přikázání“. Když však věřící člověk ztrácí potěšení z Otcovy lásky, je pro něho těžké se jeho vůli podřizovat.

Když tyto dva faktory sloučíme, dostaneme praktickou definici světskosti či světáctví: Cokoli v životě věřícího člověka způsobuje, že ztrácí svou radost z Otcovy lásky nebo touhu dělat to, co je jeho vůlí, je světské a je třeba se tomu vyhýbat. Reakce na Otcovu lásku (váš osobní duchovní život) a jednání podle Otcovy vůle (vaše denní chování) – to dvojí je testem světskosti.

Mnoho věci v tomto světě jsou zaručeně špatné a Boží slovo je označuje jako hříchy. Je špatné lhát a krást (Ef 4,25.28). Sexuální hříchy jsou špatné (Ef 5,1-3). O takových a mnohých dalších věcech křesťan nemusí diskutovat. Ale v životě věřícího člověka jsou oblasti chování, které tak jasné nejsou. V takových případech se každý musí poctivě zkoumat a uvědomovat si, že i dobrá věc ho může připravit o radost z Boží lásky a touhy jednat podle Boží vůle.

Jeden starší student na křesťanské univerzitě byl známý svým skvělým prospěchem a dobrou křesťanskou službou. Pravidelně byl jednou týdně mimo kolej, kázal a Bůh skrze něho oslovoval mnohé. Pak se něco stalo. Jeho svědectví už tak nezabíralo, jeho prospěch se zhoršoval a zdálo se, že se mění i jeho osobnost. Zavolal si ho ředitel. „Něco se s tebou děje a rád bych věděl, co to je“. Student byl nejprve vyhýbavý, ale pak se svěřil. Zasnoubil se s příjemnou věřící dívkou a po promoci se chtěl oženit. Dostal místo v pěkném sboru a moc se těšil, až svou nevěstu uvede na faru a začne svou službu. „Byl jsem tak nedočkavý, že jsem se dostal do oblastí, kde jsem nechtěl, aby se ke mně Pán vrátil,“ vyznal. A pak všechna síla ode mne odešla pryč.

Jeho plány, dobré a krásné, vstoupily mezi něj a Otce. Ztratil radost z Otcovy lásky. Patřil tomuto světu. Jan ukazuje, že světský systém používá tři metody, jak lapit věřícího člověka: žádosti těla (chtivost), žádost očí a prázdná chlouba (pýcha) života (1J 2,16). Stejnou metodou byla chycena Eva v ráji: „Žena viděla, že je to strom dobrý k jídlu (žádost těla) a lákavý pro oči (žádost očí), strom žádoucí pro získání moudrosti (pýcha života), vzala z jeho ovoce a jedla“ (Gn 3,6).

Neboť všechno, co je ve světě -- žádost těla, žádost očí a prázdná chlouba života -- není z Otce, ale ze světa. (1 Jan 2:16)

Žádost těla
Žádostí těla (sarx, body) je všechno, s čím souzní naše padlá přirozenost. „Tělo (tělesnost)“ neznamená „tělo“. Spíš se to vztahuje k základní přirozenosti zatvrzelého člověka, která způsobuje, že je slepý pro duchovní věci (1K 2,14). Tělo je přirozenost, kterou jsme dostali při svém fyzickém narození; duch je přirozenost, kterou jsme dostali při duchovním narození (J 3,5.6). Když uvěříme v Krista, stáváme se „účastníky božské přirozenosti“ (2Pt 1,4). Křesťan má starou přirozenost (tělo), i novou přirozenost (Ducha). A jaký boj tyto přirozenosti spolu vedou! (Ga 5,17-23).

Bůh dal člověku jisté touhy, které jsou dobré. Hlad, žízeň, pocit únavy, sex, nejsou samy o sobě špatné nebo zlé. Není nic špatného, když člověk jí, pije, spí nebo plodí děti. Ale když tyto touhy ovládá tělesná přirozenost, stávají se hříšnými „žádostmi“. Hlad není špatnost, ale obžerství je hříšné. Žízeň není zlá (ve smyslu hříšná), ale hřích je opilství. Spánek je Boží dar, ale lenost je hanba. Sex je vzácný Boží dar, když je správně používán, ale může se zvrhnout v nemravnost.

Teď se můžeme podívat, jak svět funguje. Působí na naše normální tužby a pokouší nás, abychom je uspokojili zakázaným způsobem. V dnešním světě nás obklopují lákadla všeho druhu a doslova útočí na tu naši nižší přirozenost – a „tělo je slabé“ (Mt 26,41). Když tomu křesťan podlehne, stáhne ho to ke „skutkům těla“ (Ga 5,19-21 uvádí celý seznam). 

Je důležité, aby věřící člověk nezapomínal, co o staré přirozenosti (tělu) říká Bůh. Všechno, co o něm Bůh říká, je negativní. „V mém těle nepřebývá dobré“ (Ř 7,18 SP). „Tělo samo nic neznamená“ (J 6,63 EP), „nespoléháme na sebe“ (F 3,3 SP). Člověk, který žije pro tělo, žije negativní život.

Žádost očí
Druhým nástrojem, který svět používá, aby lapil věřícího člověka, je pojmenován jako „žádost očí“. Někdy zapomínáme, že oči mohou mít své chutě! (Řekl sis někdy „nasyť své oči“?) 

Žádosti těla apelují na nižší touhy staré přirozenosti a pokouší nás, abychom jim dopřáli, čeho chtějí, hříšnými způsoby. Žádost očí však působí daleko propracovanějším způsobem. Pohled, o němž je tu řeč, je příjemný pocit, který uspokojí zrak i mysl důmyslným a intelektuálním potěšením. V době apoštola Jana Řekové a Římané žili pro zábavy, které vzrušovaly oči. Doba se moc nezměnila! Při sledování TV programů by se snad každý křesťan měl modlit „Odvracej mé oči, ať nehledí na šalebnost“ (Ž 119,37). 

Achan (Joz 7) způsobil porážku celé Jošuovy armády kvůli žádosti svých očí. Hospodin varoval Izraelce, aby si z Jericha nikdo nebral žádnou kořist, ale Achan neposlechl. Pak to vysvětlil slovy: „Viděl jsem mezi kořistí jeden pěkný šineárský plášť, dvě stě šekelů stříbra a jeden zlatý jazyk. Vzplanul jsem žádostí a vzal jsem to“ (Joz 7,21). Žádost očí ho přivedla do hříchu a jeho hřích celé vojsko v porážku. 

Žádost očí ho přivedla do hříchu a jeho hřích celé vojsko v porážku. Zrak (jako ostatní smysly) jsou branou do mysli. Žádost očí proto může zahrnovat různé koníčky, které jsou v rozporu s Božím slovem. Je vyvíjen tlak, aby se křesťan díval na věci stejně, jako se na ně dívá svět. Bůh nás varuje před „radou bezbožných“. To ovšem neznamená, že křesťan ignoruje vzdělání; ale znamená to, že si dá pozor, aby jednostranné zdůrazňování rozumu nevytlačilo Boha do pozadí.

Pýcha života
Třetím nástrojem je „pýcha života“ (KP), „prázdná chlouba života“ (SP), „na čem si člověk zakládá“ (EP), „honosný způsob života“ (Petrů). Boží sláva je bohatá a plná; lidská sláva je zbytečná, marná nafoukanost a prázdnota. Řecký výraz pro „pýchu“ se používal k popisu chvastouna, který se snažil udělat na lidi dojem, jak je důležitý. Lidé se vždycky snažili předstihnout ty druhé v tom, kolik mohou utratit a kolik vydělávají. Chlubivá pýcha života je v pozadí mnohého, co tito lidé dělají.

Proč tolik lidí kupuje domy, auta, všechny možné přístroje i ošacení, které si nemohou dovolit? Proč podlehnou nabídkám typu „cestuj hned, zaplať potom“, „dopřej si pohodlí, užij si to“ atp. a beznadějně se zadluží? Mnohdy prostě chtějí udělat dojem na druhé lidi a vede je k tomu „chlouba života“. Nejspíš chtějí, aby si druzí lidé všimli, jak jsou úspěšní a bohatí. Většina z nás asi tak nejedná, ale je někdy neuvěřitelné, jak stupidní věci lidé někdy dělají, jen aby udělali dojem. Obětují dokonce i čestnost a bezúhonnost, jen aby se dostali zpět mezi významné lidi a měli pocit důležitosti.

Ano, svět na křesťana útočí prostřednictvím žádostí těla, žádostí zraku a prázdné chlouby života. A jak jednou svět vyhraje v jedné oblasti, věřící člověk to brzy zjistí. Ztratí radost z Otcovy lásky a nebude toužit dělat, co chce Bůh. Bible ho bude obtěžovat a modlitba se stane těžkou povinností. I společenství věřících mu nebude nic dávat, možná jen zklamání. Nebude to vinou těch druhých, ale bude to proto, že do srdce věřícího se dostal svět.


Warren Wiersbe