Lepší je pro tebe do života vejít chromý, než mít obě nohy a být hozen do pekla - Marek 9:45

Uzdravení malomocných
Lukáš 17:11-19
A stalo se, když byl na cestě do Jeruzaléma, že procházel Samařskem a Galileou. Když vcházel do jedné vesnice, setkalo se s ním deset malomocných mužů, kteří zůstali stát opodál a hlasitě zvolali: "Ježíši, Mistře, smiluj se nad námi!" Když je uviděl, řekl jim: "Jděte a ukažte se kněžím." A stalo se, když odcházeli, že byli očištěni. Jeden z nich, když suviděl, že je uzdraven, se vrátil a velikým hlasem oslavoval Boha; padl na tvář k jeho nohám a děkoval mu. A byl to Samařan. Ježíš na to řekl: "Nebylo jich očištěno deset? Kde je těch devět? Nikdo z nich se nenašel, aby se vrátil a vzdal chválu Bohu, kromě tohoto cizince?" A řekl mu: "Vstaň a jdi, tvá víra tě zachránila." 

Zde máme příběh dalších deset mužů. Devět z nich si přišli ke Kristu jenom pro zázrak. Dokonce se k Ježíši modlili a volali a přesto to nebyli jeho učedníci. Šli si svou cestou. Domnívali se, že následují Boží vůli. Devět těchto mužů netoužilo po vztahu s Kristem, kdyby toužili, vrátili by se, poděkovali by, vzdali by chválu Bohu. Oni si však řekli, že čím dříve je kněz uvidí, tím lépe pro nich. Přáli si pouze požehnání v tělesné, hmotné oblasti. Nic více. A nic více také nedostali. Zůstali sice uzdraveni, Ježíš jim nemoc nevrátil. Ale nebyli Kristem požehnáni. Ač prožili velký zázrak, ač se ke Kristu modlili, ač byli, jak se domnívali, poslušni Písmu, přesto zůstali Kristem nepoznáni.

Mnozí křesťané stejně tak tvrdí, že Kristovo požehnání spočívá v tělesné oblasti, ve velkých zázracích, v uspokojování potřeb, v tělesném zdraví, v bohatství. Ale to není pravda. Ježíš odmítá být pouhým automatickým zdrojem neosobní síly, automatem, kde na jedné straně vrazíme víru a na druhé vypadne zázrak. Ježíš touží po mnohem více. Po vztahu s námi. Chudoba, nemoc, křivdy, při kterých jako Job procházíme s Ježíšem Kristem bok po boku je více než bohatství a zdraví bez Ježíše Krista. 

Zázraky samy o sobě nikoho nespasí (L 16:27-31; J 2:23-25). Zázraky musejí být v návaznosti na svědectví Božího slova. Pán Bůh dal Pavlovi konat „zvláštní zázraky“, protože Efez byl centrum okultních praktik (Sk 19:18-19) a Pavel demonstroval Boží moc právě uprostřed satanova teritoria. Mějme na mysli, že kdekoli Boží lid slouží pravdě, satan posílá falešné napodobovatele, aby tuto službu narušovali.

Uzdravení chromého
Jan 5:14-16
Později vyhledal Ježíš toho člověka v chrámě a řekl mu: "Hle, jsi uzdraven - už nehřeš, aby se ti nestalo něco horšího!" Ten člověk šel a oznámil Židům, že je to Ježíš, kdo ho uzdravil. A proto Židé začali Ježíše pronásledovat, že takové věci dělal v sobotu.

Celý dosavadní průběh našeho příběhu lze ve zkratce shrnout asi takto: Pán Ježíš uzdravil u rybníka Bethesda tělo nemocného člověka. Potom se v chrámu dotkl jeho duše. Proč? Protože uzdravení těla samo o sobě ještě mnoho neznamená. Základním problémem každého člověka je hřích. Vyřešení problému hříchu se nedá ani pominout, ani obejít. Člověk si ale svůj hřích nechce přiznat, Pán Bůh proto hledá nejrůznější cesty, jak se ke každému jednotlivému člověku přiblížit.

Někdo by se mohl ptát, proč Pán Ježíš uzdravil právě tohoto člověka? Proč tam u Bethesdy neuzdravil někoho jiného, nebo všechny? Vraťme se na okamžik do 2. kapitoly našeho evangelia, kde jsme četli verš: Ježíš všechny lidi znal, sám dobře věděl, co je v člověku (J 2,24-25). Když přišel k rybníku mezi ten zástup nemocných, viděl je naprosto jinak, než bychom je vnímali my. Viděl nejen jejich zjevné nemoci, viděl zákeřnou nemoc hříchu, mnohem zhoubnější než nemoc těla. A protože věděl, co je v každém člověku, šel k nejvhodnějšímu případu. Nejen proto, že ten člověk byl skutečně bez pomoci a snad ze všech nejdéle nemocný. Pán Ježíš znal i jeho postoj k Pánu Bohu. Můžeme tak usuzovat z dalšího vývoje událostí. Kde ho Pán Ježíš našel po jeho uzdravení? Ten člověk šel do chrámu. Nešel se radovat s přáteli, nešel si vynahradit radovánky ztracených let. Šel poděkovat Pánu Bohu. Kdo ví, kam by zamířili někteří z ostatních nemocných od rybníka, kdyby byli uzdraveni.

Všimněme si na závěr ještě jedné skutečnosti. Je pravdou, že tehdy u rybníka Bethesda byl uzdraven jen jeden člověk z mnoha nemocných, kteří tam leželi. Proč se to tak ale stalo? Pán Bůh to tak dělává. Na jednom vybraném vzorku se dává příklad ostatním.

Když Pán Ježíš s tím nemocným mluvil, když pak ten tak dlouho ležící člověk vstával a balil si svoje lůžko a když je odnášel - nic z toho nemohlo ujít pozornosti lidí v okolí. Ten vstávající a pak chodící člověk každému z ostatních nemocných jasně ukázal, že pomoc je na dosah ruky. Kdyby se kdokoli z ostatních nemocných obrátil na Pána Ježíše s prosbou o smilování, mohl být uzdraven také, Pán Ježíš by ho jistě neodmítl. Zůstalo smutnou skutečností, že si onoho člověka, nesoucího své lůžko, všimli jen ti, kteří v tom viděli příležitost k obžalobě Pána Ježíše Krista.

Marek 9:45-47
A svádí-li tě tvá noha, utni ji. Lepší je pro tebe do života vejít chromý, než mít obě nohy a být hozen do pekla, kde jejich červ neumírá a oheň nehasne. A svádí-li tě tvé oko, vyjmi je. Lépe je pro tebe do Božího království vejít jednooký, než mít obě oči a být hozen do pekla.

Je fyzické uzdravenie pre veriacich zaručené vo vykúpení?
Nie je. Ultimatívne a definitívne uzdravenie príde, keď dostaneme oslávené telo. Uzdravenie nášho fyzického tela, pokiaľ je v hynúcom stave (pred našou smrťou a vzkriesením), nie je zaručené vo vykúpení. Úplne uzdravenie ani nemôže nastať, keďže každá bunka v našaom hynúcom tele je pod kliatbou smrti (Genesis) a odumiera.

Navyše je dôležité si uvedomiť, že hebrejské slovo pre uzdravenie (napha) môže znamenať nie len fyzické uzdravenie, ale aj duchovné uzdravenie. Kontext Izaiáša 53:4 naznačuje, že je tu v obraze duchovné uzdravenie. V piatom verši je nám povedané: „A on bol smrteľne ranený pre naše prestúpenia, zdrvený pre naše neprávosti; kázeň nášho pokoja bola vložená na neho, a jeho sinavicou sme uzdravení.“ Keďže „prestúpenia“ a „neprávosti“ nám dávajú kontext, jedná sa tu o duchovné uzdravenie z ľudskej biedy hriechu.

Ďalej, máme početné verše v písme, ktoré dokazujú, že fyzické uzdravenie v smrteľnom živote nie je zaručené vo vykúpení a nie je to vždy Božia vôľa aby uzdravil. Apoštol Pavol nemohol uzdraviť Timotea z jeho žalúdočných ťažkosti (1 Tim 5:23), a neuzdravil ani Trofima v Miléte. (2. Tim 4:20) alebo Epafrodita (Filip 2:25-27). Pavel hovoril o "telesnej slabosti“ ktorú mal (Gal 4:13-15). A tiež trpel "ostňom v tele", ktorý mu Boh dovolil aby mal (2 Kor 12:7-9). Boh zaiste dopustil aby Jób prešiel fyzickým utrpením. (Jób 1-2). V žiadnom z týchto prípadov nie je uvedené, že by nemoc bola spôsobená hriechom alebo neverou. Ani Pavol, ani ostatní sa nesprávali, ako keby ich fyzické uzdravenie bolo zaručené vo vykúpení. Akceptovali svoju situáciu a spoliehali sa na Božiu milosť pre živobytie. Je pozoruhodné, že pri jednej príležitosti Ježiš ukázal, že choroba môže byť „pre slávu Božiu“ (Ján 11:4).

Napokon, máme početné množstvo veršov v písme, ktoré ukazujú, že sa naše fyzické telá neustále „opotrebúvajú“ a trpia rôznymi neduhmi. O našom tele je povedané, že je pominuteľné a slabé (1 Kor 15:42-44). Pavol povedal: "náš vonkajší človek hynie" (2. Kor 4:16). Smrť a choroba bude súčasťou ľudskej existencie do tej doby, kým nedostaneme oslávené telá, ktoré sú imúnne voči takýmto slabostiam (1. Korintským 15:51-55).

Hovorím, že by sme sa nemali modliť za uzdravenie? Nie, vôbec nie. Ja len hovorím, že po tom, ako sme prosili o uzdravenie, sa musíme podriadiť Božej zvrchovanej vôli. On môže mať účel v dopúšťaní našej choroby.

Může Bůh způsobit nemoc v životě věřícího?
Numeri  12:10-12
Oblak se vzdálil od Stanu a hle, Miriam byla malomocná, bílá jako sníh! Když se Áron otočil k Miriam a spatřil, že je malomocná, řekl Mojžíšovi: „Odpusť, můj pane! Netrestej nás prosím za hřích, který jsme tak pošetile spáchali. Prosím, ať má sestra není jako mrtvý plod, co vyšel z lůna matky s tělem napůl zetlelým!“

Deuteronomium 28
15 Nebudeš-li však poslouchat Hospodina, svého Boha
21 Hospodin tě postihne morem, dokud s tebou neskoncuje v zemi.
22 Hospodin tě raní úbytěmi, zimnicí a zánětem, palčivým horkem a vyprahlostí, plísní a snětí; to vše tě bude pronásledovat, dokud nezahyneš.
27 Hospodin tě raní egyptskými vředy, nádory, svrabem a prašivinou, z nichž se nikdy nevyléčíš. 
28 Hospodin tě raní šílenstvím, slepotou a pomatením mysli.

2 Královská 15:5
Hospodin tohoto (izraelského) krále ranil malomocenstvím, takže až do dne své smrti bydlel v odděleném domě.

2 Letopisu 21:18
Po tom všem ho ještě Hospodin ranil nevyléčitelnou střevní chorobou. 

Exodus 4:11
Hospodin mu však řekl: Kdo dal člověku ústa? Či kdo učiní němého nebo hluchého, vidícího nebo slepého? Zdali ne já, Hospodin?

2 Korintským 12:7-9
Aby mi ta úžasná zjevení příliš nestoupla do hlavy, byl mi dán do těla osten, satanův posel, který mě sráží, abych si o sobě příliš nemyslel. Třikrát jsem kvůli tomu prosil Pána, aby to ode mě odešlo, ale řekl mi: „Moje milost ti stačí. Má moc se plně projeví uprostřed slabosti.“

Ján 11:4
Když to Ježíš uslyšel, řekl: “Tato nemoc není k smrti, ale k Boží slávě, aby Boží Syn byl skrze ni oslaven.


Hle, jsi uzdraven - už nehřeš, aby se ti nestalo něco horšího.
Jan 5:14