Odvrací-li se někdo od slyšení Zákona, i jeho modlitba je ohavností

Když se Šalomoun zmiňuje o Zákonu, tak zcela zřejmě jde o Boží Zákon, tedy o psané Boží slovo, které měli lidé do té doby k dispozici. (Mojžíšovy knihy, Jozue, Soudci, a mnoho žalmů).

Principiální myšlenka obsažená v tomto přísloví je velmi závažná.
Ještě jednou: Odvrací-li se někdo od slyšení Zákona, i jeho modlitba je ohavností. Př 28:9

Někdo by si možná přál, aby Pán Bůh vyslýchal jeho modlitby, ale cítí se pohoršen a omezen či spoután, když také Pán Bůh klade nějaké nároky na nás, na lidi. A tak by si leckdo přál, aby jej Pán Bůh vyslýchal nebo skoro spíš poslouchal, ale on sám Pána Boha poslouchat nechce.
Proč by Pán Bůh měl vyslýchat modlitby někoho, kdo žije bezbožně a odmítá se podřídit BSu? Řekl bych, že je jediná modlitba, kterou Pán Bůh rád vyslyší, když ji upřímně vyslovuje i bezbožný člověk. A to je modlitba pokání, to je vyznání hříchů. Je-li taková modlitba míněna opravdu upřímně (což Pán Bůh spolehlivě pozná) pak bude vyslyšena.

Přísloví 28:13
Kdo kryje svá přestoupení, nebude mít zdar, ale kdo je vyznává a opouští, dojde slitování.

Tohle lidé obvykle neradi slyší. Odpuštění hříchů a pročištění vztahu s Bohem to by si sem tam někdo i přál, pokud má trochu bázeň před Bohem. Ale někde někomu sám na sebe žalovat vlastní hříchy, před někým se odhalovat, to snad nemyslíte vážně, to je pod lidskou důstojnost, řekla mi jednou jedna paní. Připadalo jí to ponižující a trapné. Sice jsem ji ubezpečil, že své hříšné tajnosti nemusí vyznávat přímo mně, nýbrž osobně Pánu Ježíši, ale přesto se jí to nelíbilo.

Před několika dny jsem mluvil s jednou sestrou, která už hodně pamatuje a navíc má hodně velký rozhled. Nějak jsme se dostali k mentalitě současné mladé generace. Že totiž není vychovávána k tomu, aby uměla říci "prosím", z toho většinou plyne, že si celkem ničeho neváží a snad právě proto také neumí říci ani "děkuji" a je naprosto nevděčná.

Tím horší, tím těžší je pro takové lidi vážit si druhých lidí a mezilidských vztahů a aspoň trochu je udržovat, chránit či dokonce je pěstovat. Tvrdě nárokovat své požadavky, to dovedeme. Ale neumíme už říci "odpusť" a pak také neumíme ani sami odpustit. To raději své chyby a prohřešky zastíráme, maskujeme dobrými skutky apod.

Řešení porušeného vztahu s Bohem má ovšem docela jiný charakter než se zase "blýsknout" něčím dobrým, než si to "vyžehlit" nějakým dobrým skutkem.

Naše prohra před Bohem je tak strašná, že nějaké dobré skutky nemohou nic napravit, to je v Bibli napsáno jasně. Jediná šance nápravy je tu vyznání hříchů, o kterém psal už pradávno moudrý Šalomoun, jak jsme si právě četli, a pak především spolehnutí na oběť Pána Ježíše Krista.

1Jan 1:9
Jestliže pak budeme vyznávati hříchy své, věrný jest Bůh a spravedlivý aby nám odpustil hříchy a očistil nás od všeliké nepravosti

Ten postoj pokory před Bohem a důvěry jemu je cestou k nabytí vnitřního pokoje a bezpečí v Jeho přítomnosti.


Vernon McGee