Koho nasleduješ?

Když lid viděl, že Mojžíš dlouho nesestupuje z hory, shromáždil se k Áronovi a naléhali na něho: "Vstaň a udělej nám boha, který by šel před námi. Vždyť nevíme, co se stalo s Mojžíšem, s tím člověkem, který nás vyvedl z egyptské země." (2M 32:1.)

Izraelský lid ztratil jistotu a začal hledat nějaké své řešení vzniklé situace. V nejistotě jedná zbrkle a bez rozvahy. Naléhají na Árona: Vstaň a udělej nám boha, který by šel před námi. Co to po Áronovi chtějí? Najednou tady v plné síle vidíme povahu jejich víry. Chtějí boha - místo koho? Místo Mojžíše, místo člověka, který je vyvedl z egyptské země! Což je nevyvedl Hospodin? Což nešli za hlasem Boha svých otců? Ne, šli za Mojžíšem, za člověkem.

Kolikrát se tato situace opakuje ve shromážděních církve. Je úplně normální, když noví lidé přicházejí do sborů církve, do shromáždění a na bohoslužby, protože je tam pozval někdo z lidí, ke komu mají bližší vztah, nebo proto, že je zaujal kazatel. Přicházejí kvůli člověku a za člověkem. Tak tomu bylo vždycky. Ale pak promluví Boží slovo, pak se člověk setkává s živým Ježíšem Kristem. To je chvíle, kdy původní motivace ustupuje do pozadí. Teď už nezáleží na lidech, teď jde o Pána Boha samotného.

Myslím teď na novozákonní příběh od Jákobovy studny. Pán Ježíš se tam jednou setkal se samařskou ženou pochybné pověsti. Poznala v něm Mesiáše a běžela to povědět svým spoluobčanům. Pozvala je k rozhovoru s mužem u studny. Pán Ježíš se pak nechal pozvat do jejich města a strávil tam dva dny. Tehdy v něho uvěřilo mnoho tamních obyvatel a oné ženě pak říkali: Teď už věříme ne pro to, cos nám ty o něm řekla; sami jsme ho slyšeli a víme, že toto je opravdu Spasitel světa (J 4:42).

To je obraz zdravého růstu křesťana. Křesťanem, Kristovcem, se člověk totiž nikdy nestane pouze na základě zvěsti, slyšené z úst druhého člověka. Jistě, víra je ze zvěstování (Ř 10:17.), ze slyšeného lidského slova, ale to je jen základ, jen impuls. 

Člověkem zvěstované slovo vede posluchače k setkání se živým Kristem, který slyšené slovo sám oživuje a dává mu růst. Stává se to, o čem Pán Ježíš řekl: Kdo by se však napil vody, kterou mu dám já, nebude žíznit navěky. Voda, kterou mu dám, stane se v něm pramenem, vyvěrajícím k životu věčnému." (J 4:14). Kdo věří ve mne, 'proudy živé vody poplynou z jeho nitra', jak praví Písmo." (J 7:38).

Jistota a pevnost křesťanské víry vyrůstá z důvěry ve spolehlivost živého a věrného Boha. To je základ, na kterém stojí církev už bezmála dva tisíce let a izraelský lid ještě mnohem déle. Boží věrnost, záruka, která se nepohne.

Izrael pod horou Sínaj najednou projevuje svoji nedůvěru v Boží spolehlivost. Nemějme jim to za zlé, kdo ví, jak bychom dopadli my v jejich situaci. Nezapomínejme, že přes všechny dosavadní zkušenosti s Bohem jejich otců toho mnoho o Hospodinu nevědí. V mnohém tápou. Spoléhají více na Mojžíše, než na toho, který k nim Mojžíše poslal a který ho pověřil vedením národa. Jejich oči nevidí, co je podstatné.


Vernon McGee